۱۳۸۹ مرداد ۱۸, دوشنبه

نوشتاری از صادق هدایت :( آنچه اسلام به ایران داد )

ما که عادت نداشتیم دخترانمان را زنده به گور کنیم، ما برای خودمان تمدن و ثروت و آزادی و آبادی داشتیم و فقر را فخر نمیدانستیم همه اینها را از ما گرفتند و بجاش فقر و پشیمانی و مرده پرستی و گریه و گدائی و تأسف واطاعت از خدای غدار و قهار و آداب کونشوئی و خلأ رفتن برایمان آوردند، همه چیزشان آمیخته با کثافت و پستی و سود پرستی و بی ذوقی و مرگ و بدبختی است.

چرا ریختشان غمناک و موذی است و شعرشان چوس ناله است چونکه با ندبه و زوزه و پرستش اموات همه اَش سرو کار دارند.

برای عرب سوسمار خوری که چندین صد سال پیش به طمع خلافت ترکیده، زنده ها باید به سرشان لجن بمالند و مرگ و زاری کنند.

...، در مسجد مسلمانان اولین برخورد با بوی َگند خَلأست که گویا وسیله تبلیغ برای عبادتشان و جلب کفار است تا به اصول این مذهب خو بگیرند. بعد این حوض کثیفیکه دست و پای چرکین خودشان را در آن میشویند و به آهنگ نعره مؤَذن روی زیلوی خاک آلود خودشان دولا و راست میشوند و برای خدای خونخوارشان ورد و اَفسون میخوانند.

... , عید قربان مسلمانان با کشتار گوسفندان و وحشت و کثافت و شکنجه جانوران برای خدای مهربان و بخشایشگر است خدای جهودی آنها قهار و جبار و کین توز است و همه اش دستور کشتن و چاپیدن مردمان را میدهد و پیش از روز رستاخیز حضرت صاحب را میفرستد تا حسابی دخل امتش را بیاورد و آنقدر از آنها قتل عام بکند که تا زانوی اسبش در خون موج بزند.

تازه مسلمان مومن کسی است که به امید لذتهای موهوم شهوانی و شکم پرستی آن دنیا با فقر و فلاکت و بدبختی عمر را بسر برد و وسایل عیش و نوش نمایندگان مذهبش را فراهم بیاورد. همه اَش زیر سلطه اَموات زندگی میکنند و مردمان زنده امروز از قواننین شوم هزار سال پیش تبعیت میکنند کاری که پستترین جانوران نمیکنند.

عوض اینکه به مسائل فکری و فلسفی وهنری بپردازند، کارشان این است که از صبح تا شام راجع به شک میان دو و سه استعامنه قلیله و کثیره بحث کنند.

این مذهب برای یک وجب پائین تنه از عقب و جلو ساخته و پرداخته شده. انگار که پیش از ظهور اسلام نه کسی تولید مثل میکرد و نه سر قدم میرفت، خدا آخرین فرستاده خود را مامور اصلاح این امور کرده!

تمام فلسفه اسلام روی نجاسات بنا شده اگر پائین تنه را از آن حذف کنیم اسلام روی هم میغلتد و دیگر مفهومی ندارد. بعد هم علمای این دین مجبورند از صبح تا شام با زبان ساختگی عربی سر و کله بزنند سجع و قافیه های بی معنی و پر طمطرق برای اغفال مردم بسازند و یا تحویل بدهند.

سرتاسر ممالکی را که فتح کردند، مردمش را به خاک سیاه نشاندند و به نکبت، جهل، تعصب، فقر، جاسوسی، دوروئی، دزدی، چاپلوسی و کون آخوند لیسی مبتلا کردند و سرزمینش را به شکل صحرای برهوت در آوردند.

... اما مثل عصای موسی که مبدل به اژدها شد و خود موسی از آن ترسید این اژدهای هفتاد سر هم دارد این دنیا را میبلعد. همین روزی پنج بار دو لا راست شدن جلو قادر متعال که باید بزبان عربی او را هجی کرد، کافی است تا آدم را تو سری خور و ذلیل و پست و بی همه چیز بار بیاورد.

مگر برای ما چه آوردند؟ معجون دل به هم زنی از آرا و عقاید متضادی که از مذاهب و ادیان و خرافات پیشین، هول هولکی و هضم نکرده استراق و بی تناسب بهم در آمیخته شده است، دشمن ذوقیات حقیقی آدمی، و احکام آن مخالف با هر گونه ترقی و تعالی اقوام ملل است و به ضرب ششمشیر به مردم زورچپان کرده اند. یعنی شمشیر بران و کا سۀ گدائی است، یا خراج و جزیه به بیت المال مسلمین بپردازید یا سرتان را میبریم هر چه پول و جواهر داشتیم چاپیدند. آثار هنری ما را از میان بردند و هنوز هم دست بردار نیستند؛ هر جا رفتند همین کار را کردند.

۲۳ نظر:

  1. درود بر افکار آزادو بلند پراوز صادق هدایت که‌ سالهای سال پیش دست بروی تمام مشکلات اسلام در ایران گذاشت.

    پاسخحذف
  2. مزخرفه محضه. هر چند هدف خوبی داشته ولی به بدترین نحوه ممکن بیان کرده.

    پاسخحذف
  3. این بابا که خودشو کشته حرفاش ارزش خواندن نداره برای همین هم من نخوندم که چی نوشته

    پاسخحذف
  4. آقاى ناشناس
    تو كه ميگى مزخرفه محضه!

    لطفآ انصاف داشته باش و بگو آيا در اين سى سال با اينهمه پول نفت چه بر سر مملكت ما آوردند؟

    سرتاسر مملكت ما را ويران كرده, مردمش را به خاک سیاه نشاندند و به نکبت، جهل، تعصب، فقر، جاسوسی، دوروئی، دزدی، چاپلوسی و کون آخوند لیسی مبتلا کردند و جوانانش را به دار كشيدند و يا به آنها تجاوز كردند و هزاران بلاى ديگر ִִִִ

    لعنت بر آخوند زالو صفت و هر كس كه از آنها دفاع ميكند

    پاسخحذف
  5. حقیقت تلخه دیگه

    پاسخحذف
  6. براستی هادی صداقت بود

    پاسخحذف
  7. صادق هدایت خودشم به راه اشتباه افتاده که اینجوری در مورد اسلام حرف زده.
    در قرون اولیه که اسلام وارد ایران شد مگر نه اینکه کلی‌ دانشمندان بزرگ ایرانی‌ پدید آمدند.

    پاسخحذف
  8. یعنی اگر اسلام نمی امد ما دانشمند نداشتیم

    پاسخحذف
  9. کاش متفکراني از جنس هدايت و جسارت هدايت در اين عصر هم داشته باشيم آيا اميدي هست؟!!!

    پاسخحذف
  10. سجودی!
    تو رو همه نوشته هایی که نمیخونی نظر میدی؟
    اصلا به تو چی باید گفت؟ من نفهمیدم این دو تا رو چجوری به هم ربط دادی. تو به زندگیش چکار داری؟ به حرف حسابش توجه کن.

    پاسخحذف
  11. ina be kasi ke khodesho mikoshe ahamiyat ghael nmishan ina be kasaye ke adamha ye bigonaho to khiyabon mikoshan ahamiyat midan badesham in kiye shoma ki hasty ke bekhay dar morede harfaye in nazar bedy taze mikhndy ham chizy nmifahmidy az harfash

    پاسخحذف
  12. man na faghat be ghabr pedar akhondha, balke be ghabr pedar ali va mohamad ridam.

    پاسخحذف
  13. اینها که به عنوان ناشناس با نظر آقای هدایت مخالفت میکنند همان کون لیسان آخوند ها هستند یا بچه آخوند یا خود آخوند که آقای هدایت در مورد آنها صحبت کرده. ما باید خیلی زود با هم متحد شویم و این دین کثیف اسلام و مفت خور هاش و کون لیسانشان را همه و همه به آشغالدونی به ریزیم فقط این کون ایسان را شناسایی کنید روز موعود نزدیک است باور کنید .

    پاسخحذف
  14. حقیقت خیلی تلخه .
    تو فعلا زیر تخم عرب ها بمون . به امید اینکه تو اون دنیا عرب ها بیان زیر تو . بدبخت ...
    درود بر صادق هدایت

    پاسخحذف
  15. این اخوندها اگه به این توصیه های دینی اعتقاد داشتن که این کارهارو نمیکردن پس معلوم میشه همش جفنگه ما باید دنباله رو زرتشت باشییم

    پاسخحذف
  16. به دوستانی که معتقدند اسلام باعث رشد دانش و ظهور دانشمندان در ایران شده، می‌خواستم عرض کنم اگه ممکنه یک، فقط یک دانشمند رو که اسلام در مکّه یا مدینه رشد داده معرفی‌ کنید.

    دانشمندان ایرانی‌، ایرانی‌ بودند و بیشترشون مثل خیام، راضی‌ و ... هیچ اعتقادی به خرافات بیابان گرد‌ها نداشتند

    پاسخحذف
  17. ضمن پوزش، چون با فارسی ساز گوگل تایپ کردم، رازی‌ رو با ض نوشته که عذرخواهی می‌کنم

    پاسخحذف
  18. متأسفانه صادق هدایت در این متن، دستخوش احساسات شده و مثل بعضی از دوستان که نظرات خشمگین یا احساساتی گذاشته‌اند، از اصول نوشته‌ی منصفانه فاصله گرفته. به نظر می‌رسه که هدایت در هنگام نگارش این متن به شدت عصبانی بوده و به جای بررسی دقیق و موشکافانه‌ی مصائبی که توی جامعه‌ی ایران دیده می‌شه، شروع به فحاشی و فرافکنی کرده.
    نکته‌ی خیلی مهمی که هم هدایت و هم بعضی دوستان که نظراتشون رو گمارده‌اند به‌اش دقت کافی نکرده‌اند، اینه که با زدودن اسلام از جامعه‌ی کنونی ِ ایران، این ناهنجاری‌هایی که (با گفتمانی نفرت‌آمیز، نادرست و غیراصلاحگرانه) در نوشته‌ی بالا بیان شده، از بین نخواهند رفت. فارغ از این‌که ریشه‌ی این نابهنجاری‌ها چیست**، این‌ها اکنون در تاروپود فرهنگی اقشار سنتی جامعه‌ی ایران تنیده شده‌ استند. فحاشی‌های کم‌سود و نفرت‌پراکنی‌های بی‌هدفی مثل این نوشته، نه تنها کمکی به رشد فرهنگی این جامعه نمی‌کنه، بلکه تمرین رذالت فرهنگی استش و به این ترتیب نقض غرض محسوب می‌شه، یعنی خودش به مشکلی که سعی در برطرف کردن‌اش داره، دامن می‌زنه.
    --------------
    ** در مورد این که آیا اگر اعراب به ایران حمله نمی‌کردند و اسلام به ایران نمی‌آمد، آیا وضع کنونی (فرهنگی) جامعه‌ی ایران متفاوت می‌بود، و آیا بهتر یا بدتر می‌بود، می‌توان بحث کرد. اما هرگز به نظر نمی‌رسه که پاسخ این پرسش، آن‌طور که دوستان با اندک اشارتی گذرا بیان کردند، بدیهی باشه.

    پاسخحذف
  19. @هادی
    با ادبیاتش کاری ندارم اما حرفش حقه.
    از اولین سالهای پیدایش اسلام چند میلیون انسان توسط مسلمانها و به نام اسلام کشته شده اند ؟؟ چرا به نام هیچ خدای دیگری اینقدر آدم کشته نشده و نمیشه .... اینها از کجا اومده ؟ همه اتفاقیه ؟؟آیا این افراد همگی خودشون کج فهم و قاتل بالفطره بودند ؟ یادستورات قران و اسلام برای کشتن و قتل و جنگ عامل این فجایع هستش؟ ... دستور به کشتن کافران .. کشتن هرکه از اسلام بر می گردد و .... چند خانه آتش زده شده ؟ ... خانه بی ایمانها ، مسیحی ها ، یهودی ها و .... یا به قول خود قران کفار و اهل کتاب، و افراد اون خونه کشته شدن ؟؟ ... حتما حقشون بوده، نه ؟ آیه هایی که دستور به جنگ ، کشتن و ... دادند سرچ کن و بخونید ... بیشتر از 100 آیه در خود قران هست که دستور به جنگ و قتل و خونریزی با دلایل مختلف و بر علیه انسانهای مختلف داره ... کدوم وجدان بیداری می تونه قبول کنه که کسی بخاطر اینکه نمی خواد دیگه مسلمون باشه باید کشته بشه ؟؟
    اسلام واقعی تو ایران که نیست ... در عربستان و افغانستان طالبانی و پاکستان که بالاترین آمار بربریت در جهان رو دارند هم که نیست. در سایر کشورهای اسلامی که بیشترین آمار فساد حکومتی وفحشا و دیکتاتوری و وحشیگری و نقض حقوق زنان را دارا هستندهم که نیست .اگه فکر می کنید اسلام واقعی اینجاها نیست به من بگید کجاست منم بدونم ... کجاست که قوانین اسلام کاملا پیاده شده و مردم خوشبختند .. قتل و خونریزی و بربریت وجود نداره ...صورت مساله رو پاک نکنید و نام اون محل رو به من بگید تا منم دوباره ایمان بیارم .... بدبختی ما از همین خرافات و از اون بدتر تعصب کورکورانه روی اون هست ..

    پاسخحذف
  20. کاملا درست گفته ، آیا آخوند مخترع داریم؟
    مذهب فقط برای رسیدن به پول و ثروت و قدرت بوده است
    http://groups.google.com/group/mehr90/boxsubscribe
    اینجا به رئیس جمهور خود رای بدید
    http://tobegu.blogspot.com/

    پاسخحذف
  21. Ruhesh shad,
    Har chi gofte eyne haghighate. age ye meghdar tond rafte hatman dalili dashte. hatman kalafe bude, khaste bude, dige be junesh reside bude! mage ma alan khaste o darmundeo shaki nistim.
    In fergheye akhund pasand o akhund baz khodeshunam midunan che junevari hastan.
    90% afradi ke az ina hemayat mikonan, sareshun ba in kesafate tu ye ashkhore. un 10% baghie ham ke aslan nemifahman ya shouresho nadaran befahman zendegi yani chi.
    Be omide ruzi ke ghatelane javunaye mamlekato dune dune ruye tire cheraghaye bargh bebinim.
    Zende bad Iran,

    پاسخحذف
  22. همش راسته همه حرفاش درسته اگه برین تاریخو بخونین میبینین که یک کلمه اشتباه توی این متن نیست

    پاسخحذف
  23. آنچه صادق هدایت با همه وجودش درک کرده و او را می آزرد چیزی نیست جز جهالت مردم عامه ی مذهبی و اعتقادات جاهلانه آنها که با نام مقدسات اجازه تفکر را از خودشان و حق اظهار عقیده را از دیگران گرفته و میگیرند. آنچه او در زمان خود به درک آن رسیده بود و امروز عده ی محدودی به درک آن رسیده اند و حتما در آینده ی نزدیک عده ی کثیری در خواهند یافت.
    و چه خوب است یاد بگیریم اندیشیدن را و جایگزین کنیم خرد را به جای تعصبات جاهلانه مذهبی که رنگ تقدس به آن زده ایم.

    پاسخحذف